Tuesday, November 10, 2009

Langkah pertama adalah Masa Depan

Alhamdulillah, dalam kekalutan bertugas di Sri Manjung 2 hari ini dapat juga saya meneruskan hasrat untuk memohon 'Personal Loan' di bank. Bila sampai bank pegawai takde pulak, saya call dia kata petang. Dalam pukul 5.30pm baru dapat jumpa dalam bank. Dokumen semua ok..
Saya tanya bila boleh dapat, dia kata 10hari bekerja. Saya ingat 10 hari tu paling cepat, tapi paling lambat sebab saya tanya bank yang sama di Sri Manjung, pegawai tu kata paling lambat sebulan. So tinggal nak tunggu duit jer.. TQ banyak2 kepada En Nazam. So orang kuale kalau nak buat loan boleh jumpa En Nazam ni.. kerja dia bagus dan meyakinkan..

Jadi inilah langkah pertama saya dalam pelaburan emas. Apply loan.. Saya ada pergi beberapa bank untuk tanya berkaitan loan. Ada beberapa ciri yang saya cari sebelum apply loan:-


  1. Tiada Penjamin - sekarang ni dah banyak bank menawarkan loan tanpa penjamin. Syarat2 pun dah ok sikit berbanding dulu. Tapi ada syarat2 minima yang perlu dipenuhi.


  2. Kadar keuntungan yang rendah - rate ni bergantung dengan ekonomi, dulu masa loan pertama rate paling rendah 5.05%, tapi sekarang 3.25% pun ada bergantung tempoh bayaran semula.


  3. Cara bayaran - sekarang ni dah mudah, terus tolak dalam slip gaji jer. So tak perlu risau terlambat bayar. Sebab kita ni kalau kene bayar kat kaunter mesti kadang2 ter'miss'.


  4. Tempoh bayaran - dulu tempoh paling lama pun dalam 10 tahun jer. Sekarang ni ada yang sampai 18 tahun. Untung ni kalau pinjam untuk masa depan anak, buat loan lepas tu labur tunggu anak 18 tahun baru guna. Jadi anak kita tak perlu pinjam PTPTN untuk belajar di U.

Jadi saya apply ni BSN sebab tak perlu penjamin, rate lebih rendah untuk tempoh bayaran yang lama dan cara bayaran potongan biro angkasa. Dalam tempoh 10 hari dah dapat duit... Senangkan...


"Anda perlu mensasarkan lebih daripada apa yang anda kehendaki bagi mencapai apa yang anda kehendaki - Ralph Waldo Emerson"

2 comments:

  1. insya-allah tak rugi buat loan beli aset(emas + hartanaha) sbb harga sentiasa naik

    ReplyDelete
  2. orait, insyaAllah saya target dalam setahun nak upgrade master dealer pulak..TQ

    ReplyDelete