Sunday, November 8, 2009

Emas sebagai portfolio pelaburan

Secara ringkasnya semua memerlukan emas dalam kehidupannya. Sebagai contoh :-
  1. Nak bertunang/ kawin - mesti beli cincin emas.
  2. Hadiah Ulangtahun - bagi emas
  3. Nak kelihatan cantik - pakai emas
  4. Dapat anak perempuan- bagi emas

dan banyak lagi. Boleh dikatakan emas ni sinonim dalam kehidupan. Kenapa emas? Pelbagai fakta dan hujah telah dibincangkan oleh jaguh2 emas di Malaysia.

  1. Firstly yang paling saya kagum En Shukor pembuka minda rakyat Malaysia untuk kenal emas. Dengan info-info yang padat mengenai emas, banyak yang saya pelajari keistimewaan emas. (Layari www.jutawanemas.com)

  2. Public Gold - kilang emas di Malaysia (gold bar & gold coin). Selain promosi untuk beli produk syarikat, website PG ni menerangkan info-info berguna mengenai emas. (Layari www.publicgold.com.my)

  3. Blog En Fazli aka Pokli - Mula kenal dengan membaca blog pokli.com. Pada 7 Nov 09 lepas jumpa beliau untuk penerangan pelaburan emas. InsyaAllah, beliau akan menjadi mentor saya dalam pelaburan emas ini. (Layari www.pokli.com)

Kesedaran mengenai emas ini pada diri saya dah lama dah... sejak belajar kat U dulu. Banyak perkara yang dirancang... konon2 dapat duit loan belajar 1/2 nak guna untuk belajar dan lagi separuh guna nak beli rantai/gelang emas. Ialah belajar kat UiTM bukan mahal mana pun.. kalau guna banyak duit pun sebab sewa rumah. Tapi itulah manusia ni, takut jadi punca. Last-last habis semuanya duit loan tu entahlah kemana..

Lepas tu bila dah keje dan mula kenal emas melalui jutawanemas.com, pun sama juga takut nak bertindak. Masa tu harga dalam range RM 93/gram, ada kesedaran sikit buka akaun Gold Investment Account (GIA) kat Publicbank. Masa tu harga rendah la juga RM84.90/gram. Buka 20 gram. Masa tu peluang nak buat 'personal loan' ada, tapi masih takut untuk bertindak. Bila sekarang harga dah tinggi, mula menyesal mengapa tidak bertindak dulu.

So selepas penerangan ringkas pada 7 Nov 09 yang lepas oleh Mr Branson Saw, En Shukor dan Pokli. Saya nekad untuk melabur dalam emas. Saya pernah tanya En Shukor bila masa sesuai untuk melabur dalam emas. Dia kata - Kalau nak beli emas fizikal, beli ajer. Anytime is a good time. (jutawanemas.com/8okt09)

Apakah step yang akan saya ambil untuk melabur dalam emas? Bagaimana untuk saya mendapatkan modal? semua itu akan dikongsi bersama dalam blog ini..


- Jangan tunggu sehingga dahaga baru mahu berfikir hendak menggali telaga, kerana anda pasti mati kehausan-

No comments:

Post a Comment