Sunday, November 8, 2009

Integriti Dalam Diri

Integriti ???

Manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah, sebab kita ada akal dan fikiran. Benda paling 'basic' dalam hidup adalah jujur. Secara ringkas, kalau kita jujur dengan orang lain, dunia akan jujur dengan kita sebab sifat jujur itu melambangkan harga diri seseorang. Kalau kita tengok apa tujuan paklah tubuhkan 'Institut Integriti Malaysia', ini kerana bagi menerapkan kejujuran dan profesionalisme sebagai budaya rakyat Malaysia. Bila semua orang jujur, tiada masalah rasuah, menipu dan sebagainya. So Malaysia akan menjadi negara paling aman di dunia.

Sebagai contoh, jika seseorang mengamalkan rasuah dalam pekerjaannya, pada mulanya memang menguntungkan dan selamat. Tapi sampai bila? ramai pengamal rasuah ini mendapat balasan pada akhirnya dan masa itu maruah diri akan terletak di bawah tapak kaki. itu belum kira rezeki yang kita dapat dari rasuah tu diberi untuk keluarga. Apa akan jadi pada keluarganya.

satu lagi menipu, sampai bila kita boleh menipu orang? adakah dengan menipu dapat menjamin kebahagiaan dalam hidup. Ini satu lagi pengalaman saya masa sekolah dulu, ada sahabat saya kalau bercerita dia lah yang bagus, semua orang percaya dengan apa yang diceritakan. Satu hari, terbongkarlah penipuan yang dia ceritakan habis semua kawan2 'pulau' dia sampai sekarang. Kalau jumpa pun, semua pakat dengar je pecaya jangan.. Tengok kalau perkara ini jadi pada kita, dimanakah harga diri kita? Bukan setakat di sekolah jer.. sampai dah besar ni pun orang akan ingat keburukan kita.

Kita perlu amalkan 4 sifat nabi & rasul :-

  1. Siddiq - benar (perbuatan & perkataan)
  2. Amanah - dipercayai
  3. Fathonah - cerdas, pandai, pintar
  4. Tabligh - menyampaikan
So jika diamalkan 4 sifat ini dalam kehidupan kita, insyaAllah aman bahagia dan apa yang kita buat akan dibertaki Allah.

-Sabda Nabi SAW :


"Wajib atas kalian untuk jujur, sebab jujur itu akan membawa kebaikan, dan kebaikan akan menunjukkan jalan ke syurga, begitu pula seseorang sentiasa jujur dan memperhatikan kejujuran, sehingga akan termaktub di sisi Allah atas kejujurannya.


Sebaliknya, janganlah berdusta, sebab dusta akan mengarah pada kejahatan, dan kejahatan akan membawa ke neraka, seseorang yang sentiasa berdusta, dan memperhatikan kedustaannya, sehingga tercatat di sisi Allah sebagai pendusta" (HR. Bukhari-Muslim dari Ibnu Mas'ud)

No comments:

Post a Comment